Tuesday, July 21, 2009

Projek PBL "EDISI SESAT"

Projek "EDISI SESAT"
"EDISI SESAT" merupakan judul Projek Based Learning kursus KDP Pembestarian sekolah di IPGM kampus Pulau Pinang bagi kumpulan saya dan seorang rakan guru dari sekolah Men.Teknik.Seberang Prai Pulau Pinang..Projek PBL ini merupakan refleksi kursus 4minggu kami.Projek ini memerlukan pengintegrasian Teknologi Maklumat yang menghasilkan satu projek Pengajaran&Pembelajaran yang menarik untuk pelajar.

Penerangan Projek
Projek ini diberi nama "EDISI SESAT" kerana berdasarkan topik Ajaran Sesat bahagian Akidah Ting 5.Projek ini mengandungi 5 tugasan yang perlu dilaksanakan oleh pelajar.Kesemuanya melibatkan penggunaan TMK/ICT.Tugasan pertama menghasilkan Buletin yang memaparkan info ringkas berkaitan ajaran sesat di Malaysia.Sebagai contoh senarai ajaran sesat yang telah difatwakan sesat oleh Jabatan Agama/JAKIM.Buletin ini akan diedarkan kepada seluruh warga sekolah.Tugasan kedua pelajar dikehendaki menghasilkan arikel/jurnal berkenaan ajaran sesat.Contoh tajuk disediakan oleh guru.Tugasan ketiga menghasilkan brosur yang menarik yang mengandungi unsur2 dakwah sebagai contoh paparan langkah-langkah mengelakkan diri daripada terjebak dengan dakyah ajaran sesat.Keempat penghasilan video ringkas(Movie Maker) yang menarik tetapi tidak lari dari konsep dakwah iaitu perlu diselitkan paparan teks nasihat/kesedaran.Kelima tugasan terakhir yang mana ini merupakan tugasan yang merangkumi kesemua tugasan-tugasan sebelum ini iaitu pembinaan laman blog.Laman blog ini akan menjadi platform pelajar untuk menyiarkan tugasan mereka secara keseluruhannya.Laman blog ini secara tidak langsung akan menjadi medium dakwah pelajar kerana di laman blog ini akan dimuatkan dengan pelbagai bahan ilmiah/kerohanian yang lain.Laman blog ini juga akan dipautkan kepada beberapa laman web atau laman blog Portal Pendidikan,laman blog islamik,laman2 Jabatan2 Agama sebagai memudahkan pengunjung mendapatkan sumber.Laman blog ini juga akan menyediakan laman sembang untuk pelajar berinteraksi dengan guru dan sesama mereka secara langsung selain itu pengunjung juga boleh memanfaatkan untuk aktiviti perbincangan.Bagi menghasilkan pakej projek yang sempurna ini pelajar perlu banyak membuat penerokaan dan melayari internet bagi mendapatkan bahan2 yang bermutu dan sesuai dengan projek.Walaupun pelajar diberi kebebasan untuk melayari pelbagai laman web/blog namun guru sentiasa membuat pemerhatian terhadap aktiviti pelajar supaya penyalahgunaan siber tidak berlaku di kalangan pelajar.Segala bahan yang diperolehi pelajar ditapis terlebih dahulu oleh guru bagi memastikan keesahan fakta bahan tersebut dan bagi mengelakkan berlaku sebarang unsur bahan "sampah" dimuatkan dalam projek pelajar.Projek ini dilihat mampu memberi impak positif yang besar kepada individu pelajar itu sediri seterusnya kepada masyarakat global.Projek ini merupakan projek bersepadu yang menggabungkan elemen kerohanian beserta elemen teknologi yang diharapkan mampu membentuk pelajar pendakwah yang celik ICT seterusnya mampu memberikan manfaat kepada agama.

No comments:

Post a Comment